Subscribe Us

Header Ads

Lost Spring Summary English/Hindi Flamingo Class 12


Lost Spring Summary (English)

This lesson is written by Anees Jung. It is the part of her book 'LostSpring-Stories of Stolen Childhood'. She brings out the grinding poverty of innocent children. They all have to live a life of misery and want. First she talks about the poor ragpickers who are migrated from Bangladesh. They have been settled in Seemapuri in the outskirts of Delhi. The writer sees a boy named Sahab every morning. He looks for some coins or other things in the heaps of garbage. He tells the writer that he has  nothing else to do. He does not go to school because there is no school in his neighbourhood. He roams in the streets with his friends. They are all barefooted They work in the morning and disappear at noon. They can't afford even shoes or chappals. All the ragpickers go for work without shoes.
The writer visits Seemapuri. She comes to know that people living there migrated from Bangladesh in 1971. Saheb's family is one among them. There roofs are made of of tin and tarpaulin. ln Seemapuri, there is no sewage, drainage or running water. Survival in Seemapuri means rag-picking. After some days. One morning, the writer sees Sahab going to a milk booth. He has a container made of steel. He tells the writer that he now works in a tea-stall. 800 rupees plus meals are being paid to him for this work. But he has lost the carefree look of his face now. The steel canister seems heavier then the plastic bag he used to carry over his shoulder. The bag was his own but the canister belongs to tea shop owner. Thus, Saheb is no longer his own master now.
Poverty of the children of Firozabad is also described by the writer. She meets a boy named Mukesh. He belongs to a family of bangle-makers. He says that he wants to become a motor-mechanic but his dream seems baseless due to his poor economic condition. The town is famous for making bangles. It is the centre of India's glass blowing industry. All the members of families here have spent generations in making bangles. Mukesh's family is one among them. A large number of children there work in the glass furnaces. They live in stinking lanes. Their homes seems caves with crumbling walls

They are no windows in there houses. The bangle makers work hard still they have to live in a terrible poverty. Many of them become blind even before their adulthood. They cannot organise themselves into a cooperative There is no leader among them. They are exploited by moneylenders, middlemen and the policemen.
But Mukesh doesn't loses his hopes. He wants to be a motor-mechanic. 

Lost Spring Summary (Hindi)

यह पाठ Anees Jung ने लिखा है। यह उनकी किताब 'लॉस्टसप्रिंग-स्टोरीज ऑफ स्टोलेन चाइल्डहुड' का हिस्सा है। वह मासूम बच्चों की गरीबी को दूर करती है। वे सभी दुख और गरीबी का जीवन जीते है। पहले वह उन गरीब रैगपिकरों के बारे में बात करती है जो बांग्लादेश से पलायन कर चुके हैं। वे बाहरी दिल्ली के सीमापुरी में बसे हैं। लेखिका हर सुबह साहब नाम के एक लड़के को देखती है। वह कचरे के ढेर में कुछ सिक्के या अन्य चीजों की तलाश करता है। वह लेखिका से कहता है कि उसके पास करने के लिए और कुछ नहीं है। वह स्कूल नहीं जाता क्योंकि उसके पड़ोस में कोई स्कूल नहीं है। वह अपने दोस्तों के साथ गलियों में घूमता है। वे सभी नंगे पैर हैं वे सुबह काम करते हैं और दोपहर को गायब हो जाते हैं। वे जूते या चप्पल भी नहीं खरीद सकते। सभी रैगपिकर्स बिना जूते के काम के लिए जाते हैं।

लेखिका सीमापुरी का दौरा करती है। उसे पता चलता है कि 1971 में बांग्लादेश में रहने वाले लोग वहां से चले गए थे। साहेब का परिवार उनमें से एक है। वहां छतें टिन और तिरपाल से बनी हैं। सीमापुरी में कोई सीवेज, ड्रेनेज या बहता पानी नहीं है। सीमापुरी में अस्तित्व का मतलब है कुड़ा कचरा उठाना। कुछ दिनों के बाद। एक सुबह, लेखिका साहब को एक दूध बूथ पर जाते देखती है। उसके पास स्टील से बना एक कंटेनर है। वह लेखिका से कहता है कि वह अब चाय-स्टाल में काम करता है। इस काम के लिए उन्हें 800 रुपये से अधिक भोजन का भुगतान किया जा रहा है। लेकिन वह अब अपने चेहरे का लापरवाह रूप खो चुका है। स्टील का कनस्तर तब भारी लगता है जब वह प्लास्टिक की थैली अपने कंधे पर लादे रहता था। बैग उसका अपना था लेकिन कनस्तर चाय की दुकान के मालिक का है। इस प्रकार, साहेब अब अपना स्वामी नहीं हैं।

फिरोजाबाद के बच्चों की गरीबी का भी वर्णन लेखिका ने किया है। उसकी मुलाकात मुकेश नाम के लड़के से होती है। वह चूड़ी बनाने वालों के परिवार से है। वह कहता है कि वह एक मोटर-मैकेनिक बनना चाहता है लेकिन उसकी आर्थिक स्थिति खराब होने के कारण उसका सपना बेबुनियाद लगता है। शहर चूड़ी बनाने के लिए प्रसिद्ध है। यह भारत के कांच बनाने वाले उद्योग का केंद्र है। यहां परिवारों के सभी सदस्यों ने कांच को बनाने में पिढिंया बिता दी हैं। मुकेश का परिवार उनमें से एक है। वहां बड़ी संख्या में बच्चे कांच की भट्टियों में काम करते हैं। वे बदबूदार गलियों में रहते हैं। उनके घरों में ढहती हुई दीवारें हैं

वे कोई घर नहीं हैं। चूड़ी निर्माता कड़ी मेहनत करते हैं फिर भी उन्हें एक भयानक गरीबी में रहना पड़ता है। उनमें से कई बुढापे से पहले ही अंधे हो जाते हैं। वे स्वयं को Cooperative में व्यवस्थित नहीं कर सकते हैं। उनका शोषण साहूकारों, बिचौलियों और पुलिसवालों द्वारा किया जाता है।
लेकिन मुकेश अपनी उम्मीद नहीं खोता। वह मोटर-मैकेनिक बनना चाहता है।


Post a Comment

0 Comments